جهان یکه نگار

نکات مهم در تغذیه دوران بلوغ

1

تغذیه دوران بلوغ, آهن در بلوغ, روی در بلوغ

تغذیه دوران بلوغ, آهن در بلوغ, روی در بلوغ, پروتئین در بلوغ, فست فودها, مضرات چربی های حیوانی, چربی های ترانس, مضرات لبنیات پرچرب, کلسیم در بلوغ

بعضی از نکات و توصیه های تغذیه ای، سن و سال خاصی نمی شناسد و در همه دوره های زندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

سنین بلوغ از مهم‌ترین دوره‌های زندگی است و پس از کودکی، دومین مرحله‌ای به حساب می‌آید که طی آن سلول‌ها شروع به رشد می‌کنند و سوخت و ساز بدن هم افزایش می‌یابد. برهمین اساس، برخی نیازهای تغذیه ای هم در این دوره بیشتر از قبل می شود که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان نمونه با توجه به افزایش حجم عضلات، نیاز به مصرف پروتئین هم بیشتر می شود یا در نتیجه افزایش حجم خون، نیاز به عنصر آهن افزایش پیدا می کند و به طور کلی می توان گفت نیاز به دریافت انرژی در این دوران بیشتر می شود.

از طرفی، احساسات و نحوه تفکری که نوجوانان در این سنین دارند ممکن است آنها را به سمت رژیم های لاغری سخت، شدید و غیرعلمی بکشاند. بسیاری از نوجوانان هم از دوستان شان پیروی می کنند و چون آنها رژیم گرفته اند، به فکر رژیم لاغری می افتند. در حالی که تغذیه صحیح در این دوره از زندگی اهمیت ویژه ای دارد و می تواند سلامت فرد را حتی در سنین میانسالی هم تحت تاثیر قرار دهد.
تغذیه

دکتر میترا زراتی با اشاره به این که دوران بلوغ، از نظر جسمی و روحی از مهم ترین و حساس ترین دوره های زندگی است، توضیح می دهد: بسیاری از مسائل و موضوعات مربوط به سلامت فرد ابتدا در دوران کودکی و پس از آن در سنین بلوغ پایه ریزی می شود و به همین دلیل هم توجه به نوع رژیم غذایی در این سنین بسیار مهم است. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با اشاره به افزایش سوخت وساز بدن در دوران بلوغ یادآور می شود: بسیاری از افراد پس از پایان دوران بلوغ دچار مشکلاتی مانند افزایش وزن و چاقی می شوند، زیرا سوخت وساز بدن پس از این سنین به حالت قبل برمی گردد و رژیم ناسالمی که در دوران بلوغ داشته اند، می تواند آنها را دچار چنین مشکلاتی سازد.

عنصر آهن را فراموش نکنید
یکی از عناصر مهمی که در تمام دوره های زندگی و بویژه در سنین بلوغ باید به میزان کافی در بدن وجود داشته باشد، عنصر آهن است. دکتر زراتی با اشاره به این موضوع، یادآور می شود: نکته مهمی که در این سنین باید مورد توجه قرار گیرد، افزایش نیاز به عنصر آهن است که بویژه در دخترها به دلیل مسائل قاعدگی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. برهمین اساس توصیه می شود در صورت نیاز، با آغاز سنین بلوغ دختران از مکمل آهن استفاده شود. وی می افزاید: در صورتی که آهن بدن از دست برود، فرد برای رشد عضلات و افزایش حجم خون با کمبود آهن روبه رو خواهد شد و به همین دلیل حتما باید به کمک مصرف مکمل، این کمبودها را جبران کرد. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان می کند: افرادی که در سنین بلوغ هستند ـ هم دخترها و هم پسرها ـ باید مصرف منابع غذایی آهن را نیز افزایش دهند. البته خیلی تصور می کنند آجیل هم حاوی آهن است در صورتی که گوشت قرمز و حبوبات تنها منابع غذایی آهن به حساب می آید.

مصرف پروتئین ها هم ضروری است
علاوه بر آهن که مصرف آن به مقدار کافی اهمیت ویژه ای دارد، پروتئین ها و استفاده از منابع پروتئینی هم موضوع مهمی است که به گفته دکتر زراتی برای رشد عضلات و استخوان ها در سنین بلوغ به آن نیاز داریم. وی درباره منابع حاوی پروتئین توضیح می دهد: این ماده غذایی در سفیده تخم مرغ، لبنیات و انواع گوشت ها به مقدار فراوان وجود دارد و به همین دلیل توصیه می شود نوجوانان در این سنین، در طول هفته سه یا چهار عدد تخم مرغ همراه با سفیده مصرف کنند. همچنین خوب است دست کم در یکی از وعده های اصلی غذایی از گوشت هم استفاده شود و وعده دیگر نیز به مقدار کافی حبوبات داشته باشد تا نیاز فرد به پروتئین تامین شود.

مصرف لبنیات هم به گفته این متخصص تغذیه در این دوران بسیار مهم است و با توجه به افزایش نیاز بدن به کلسیم توصیه می شود، نوجوانان در طول روز دست کم سه واحد لبنیات کم چرب مصرف کنند. البته مصرف لبنیات کم چرب حتی برای کسانی که وزن زیادی ندارند نیز توصیه می شود، زیرا آن طور که دکتر زراتی می گوید جذب کلسیم در لبنیات پرچرب کمتر خواهد بود.

علاوه بر اینها، مصرف میوه ها و سبزیجات رنگی هم در این سنین ضروری است. وی با اشاره به این موضوع، توضیح می دهد: به دنبال رشد، مواد زائدی هم در بدن تولید می شود که باید از سوی کبد سم زدایی شود. از طرفی هم کبد به آنتی اکسیدان ها و مواد رنگی موجود در میوه ها و سبزیجات احتیاج دارد و به همین دلیل رژیم غذایی باید به مقدار کافی حاوی میوه ها و سبزیجات باشد. به طوری که مصرف سه واحد میوه و سه واحد سبزی در طول روز توصیه می شود و آن طور که دکتر زراتی می گوید خوب است یک واحد میوه شامل مرکبات باشد و یک واحد هم میوه های نارنجی رنگ مانند خرمالو، انبه یا سبزیجاتی مانند هویج.
نکات تغذیه دوران بلوغ

منابع حاوی اسید فولیک و روی را در رژیم تان بگنجانید
اسید فولیک هم یکی از موادی است که مصرف آن در سنین بلوغ اهمیت زیادی پیدا می کند و هم دختران و هم پسران در این دوره باید به مقدارکافی منابع آن را مصرف کنند. دکتر زراتی در این باره یادآور می شود: نوجوانان حتما باید از مواد غذایی حاوی اسیدفولیک که شامل انواع سبزیجات برگ سبز تیره است، استفاده کنند. به عنوان نمونه مصرف سالاد کاهو یا سبزی خوردن یا اسفناج همراه با حداقل یکی از وعده های غذایی در طول روز می تواند نیاز بدن را تامین کند.

نکات مهم در تغذیه کودک جهت پیشگیری از رفتارهای ناخوشایند

▪ کودکان باید در زمان خوردن غذا در وضعیت راحتی قرار گیرند و غذا نزدیک آنان باشد تا بتوانند به راحتی غذا بخورند .
▪ بشقاب و لوازم غذا خوردن باید از جنس نشکن باشد تا در صورت پرت کردن یا افتادن ، باعث صدمه به کودک نشود .
▪ قاشق نباید گودی زیادی داشته باشد و لیوان باید به اندازه کافی کوچک باشد تا در دست کودک جای بگیرد .
▪ اکثر کودکان غذایی را که قبلاً خورده اند با طعم آن آشنا هستند و به راحتی آن را میل می کنند .
▪ هنگام دادن غذای جدید بهتر است ابتدا مقداری از غذای قبلی و سپس غذای جدید داده شود .
▪ خوردن سوپ رقیق برای کودک سخت است ،‌بهتر است کمی غلیظ باشد .

▪ آب میوه طبیعی بهتر از انواع صنعتی است .

تغذیه کودک

▪ باید وقت کافی برای صرف غذا داده شود و برای غذا خوردن نباید شتاب و عجله کرد .
▪ اشتهای کودک در روزهای مختلف متفاوت است بهتر است به او اصرار نشود که حتماً تمام غذا را بخورد .

          برای دیدن پخت بیسکوییت و ادامه نکات به ادامه مطلب بروید
▪ غذا خوردن باید در محیط بدون جنجال و یا همراه با یک موزیک ملایم سبب تحریک اشتهای کودک گردد .
▪ غذای کودک نباید خیلی داغ باشد .
▪ از ریخت و پاش کودک هنگام غذاخوردن ناراحت نشوید او قادر است آداب غذاخوردن را رعایت کند .
▪ کودک نوپا فقط ۱۰ دقیقه می تواند سرسفره بنشیند .
▪ میان وعده غذا نباید زیاد باشد که کودک غذای وعده بعد را نخورد .
▪ صحبت کردن با کودک هنگام غذاخوردن علاقه او را به غذا بیشتر می کند .       از وب آشپزی

همچنین مصرف نوشابه موجب پرخاشگری کودکان می شود




آموزش بیسکویت زنجفیلی

مواد لازم:
کره ۲۰۰ گرم(یک پیمانه سرخالی)
شکر قهوه ای ۲۰۰گرم(یک پیمانه)
تخم مرغ یک عدد
پودر زنجفیل ۳ ق م
آرد سفید ۳۰۰ گرم(دو پیمانه سرپر)
شکلات تخته ای برای تزیین

طرز تهیه:
کره و شکر را خوب با همزن بزنید تا یکدست شود.
سپس تخم مرغ را اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا به خورد مواد کره ای برود.
آرد,زنجفیل را آرام آرام به مواد اضافه کرده تا خمیر لطیفی به دست آید.
از خمیر به اندازه یک قاشق برداشته و آن را گرد کنید و با چنگال روی آن فشار دهید.
بیسکویت را در طبقه وسط با حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد بمدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزید و بعد از خنک شدن مقداری از آنها را داخل شکلات ذوب شده قرار دهید.


بهتر است فر را از ۱۵ دقیقه قبل روشن کرده تا فر به دمای مطلوب برسد.
در صورت نبودم شکر قهوه ای میتوانید به همان میزان از شکر معمولی استفاده کنید.

بیسکوییت



نوشته شده در یکشنبه 3 مرداد 1395 ساعت 11:24 ق.ظ توسط aj mn نظرات | |


آخرین مطالب
» جدید ترین خبر ها
» اربعین حسینی
» عکس غذای نذری امام حسین
» فینال تنیس روی میز المپیک2016
» نکات تغذیه ای
» اخبار جدید فناوری
» جودو کاران کوچک
» ماه شعبان
» نوروز95
» انتخابات7 اسفند
» شعر برای دهه ی فجر
» اخبار
» دانلود نرم افزار آنتی ویروس و دانلود منیجر
» امام رضا مداحی
» جدید ترین اخبار فناوری
» اخبار ایران و جهان
» آخرین اخبار ایران
» دانلود مداحی های محمود کریمی
» اخبار ایران
» اخبار تکنولوژی

Design By : RoozGozar.com