جهان یکه نگار

دکتر علی‌اکبر رمضانی، متخصص تغذیه؛
سوخت وساز بدن را افزایش دهید

هنگامی که متابولیسم یا همان سوخت و ساز بیشتر باشد بدن مواد غذایی را با سرعت بیشتری هضم می‌کند و جذب چربی‌ها نیز کاهش می‌یابد بنابراین میزان سوخت و ساز بدن برای افرادی که می‌خواهند لاغر شوند از اهمیت زیادی برخوردار است. اولین گام برای افزایش متابولیسم، مصرف صبحانه است که متاسفانه خیلی‌ها توجه چندانی به آن ندارند.
هید 1 

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از جام‌جم ، زمان خوردن صبحانه اهمیت زیادی دارد. اگر شما تا ساعت 10 صبح یا حتی تا زمان ناهار چیزی نخورید، متابولیسم بدنتان کند می‌شود. به این ترتیب با مصرف مواد غذایی جذب حداکثری کالری‌ها اتفاق می‌افتد و در رژیم لاغری‌تان با مشکل مواجه خواهید شد.

وعده‌های غذایی را زیاد کنید

یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش متابولیسم، گرسنه نگه نداشتن بدن است.

پس به جای سه وعده غذایی کامل چهار تا شش وعده غذایی کم‌حجم را با فاصله دو تا سه ساعت از یکدیگر مصرف کنید البته همان مقدار غذایی را که در سه وعده غذایی می‌خوردید، باید در چند وعده پخش کنید نه این‌که بیشتر غذا بخورید.

 

همچنین باید سراغ مواد غذایی کم‌کالری مثل میوه و سبزی بروید، چون فیبر موجود در آنها نیز در افزایش سوخت و ساز بدن موثر است.

 

به گفته دکتر رمضانی خیلی‌ها فکر می‌کنند برای کاهش وزن، غذا نخوردن و تحمل گرسنگی بهترین راه‌حل ممکن است، در حالی که با این کار فقط متابولیسم بدنتان کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی بدن به صورت هوشمند سراغ ذخیره چربی‌ها نمی‌رود و وزن کم نمی‌کنید. پس به جای حذف وعده‌های غذایی، تحرکتان را بیشتر کنید. این کار تاثیر زیادی در افزایش سوخت و ساز بدن دارد.

به عنوان مثال، اگر شاغل هستید سعی کنید روزانه مقداری از مسیرتان را پیاده بروید، به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها استفاده کنید، هنگام صحبت کردن با تلفن همراه راه بروید و در هر شرایطی نیم ساعت را به پیاده‌روی روزانه اختصاص دهید.

 

بفرمایید آب!

بدن ما برای سوخت و ساز و سوزاندن کالری به آب احتیاج دارد و اگر بدن حتی کم‌آبی خفیف را تجربه کند، سرعت متابولیسم کاهش پیدا می‌کند. بر اساس نتایج پژوهش‌های محققان آلمانی که اخیرا منتشر شده، افرادی که روزانه هشت لیوان آب می‌خورند سرعت متابولیسم و در نتیجه کالری‌سوزی در آنها 50درصد بیشتر از افرادی است که اهل آب خوردن نیستند. از طرفی مصرف آب کافی در طول روز باعث می‌شود دستگاه گوارش کار خود را بخوبی انجام دهد و هضم و جذب مواد غذایی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 

جادوی چای سبز و قهوه

یادتان باشد قهوه به دلیل کافئین بالا می‌تواند باعث افزایش متابولیسم بدن شود، اما مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار مضرات خاص خود را دارد؛ مثلا تپش قلب را افزایش می‌دهد، ریتم طبیعی خواب را از بین می‌برد و نوعی اعتیاد ایجاد می‌کند بنابراین نباید روزانه بیشتر از دو فنجان قهوه مصرف کنید و به جای آن می‌توانید سراغ چای سبز بروید، چرا که پژوهشگران می‌گویند مصرف روزانه دو تا سه فنجان از این نوشیدنی جادویی می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را تا دو برابر افزایش دهد.

 

پروتئین فلفلی را نادیده نگیرید

به گفته دکتر رمضانی، مصرف پروتئین تاثیر زیادی‌ روی افزایش متابولیسم بدن، چربی‌سوزی و کاهش وزن دارد البته باید سعی کنید مواد غذایی پروتئینی شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی و... را به صورت بخارپز یا کبابی مصرف کنید چون سرخ‌کردن آنها نتیجه‌ای جز اضافه وزن برایتان ندارد. حتی بهتر است برای مزه‌دار کردن آنها از ادویه‌هایی مثل فلفل تند کمک بگیرید که متابولیسم بدن را
افزایش می‌دهند.



به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از آنا ، درباره التهاب تاندون‌ها گفت: تاندون یا زردپی بافت فیبر مانند و ضخیمی است که عضله را به استخوان وصل می کند که حرکت مکرر قسمتی از بدن و یا ضربات ناگهانی منجر به التهاب آن می‌شود. 


وی افزود: اصولا اشتغال در مشاغلی از قبیل باغبانی، نجاری، نقاشی ساختمان و انجام ورزش‌هایی مانند تنیس، اسکی و پرتاب دیسک باعث التهاب تاندون می‌شوند. علت این مساله اصولا قرار گرفتن بدن در حالتی نادرست هنگام کار در منزل و یا محل کار و هم چنین گرم نکردن بدن قبل از انجام حرکات ورزشی ایجاد می‌شود.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه یادآور شد: ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند آرتریت روماتوئید، نقرس، پسوریازیس و اختلالات غده تیروئید نیز باعث التهاب تاندون می‌شوند. 


به گفته ملک پور؛ التهاب تاندون در افرادی که فقط آخر هفته‌ها به سختی و فراوان ورزش می‌کنند شایع‌تر است


این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه هر شخصی می تواند به التهاب تاندون مبتلا شود عنوان کرد: اما این عارضه در افراد بزرگسال به خصوص افراد بالای 40 سال شایع‌تر است.

وی در ادامه یادآور شد: تاندون تمام قسمت‌های بدن نیز می‌توانند بر اثر ضربه ناگهانی و یا انجام نادرست حرکات ایجاد شود اما تاندون شست پا، آرنج وآشیل بیشتر مستعد این التهاب هستند.

 


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره علائم بروز این عارضه گفت: درد در محل تاندون و اطراف آن، کاهش حرکات مفصلی و.....

 


ملک‌پور در پاسخ به راینکه چگونه می‌توان از التهاب تاندون‌ها جلوگیری کرد گفت: ابتدا به افراد توصیه می‌شود به آرامی کارهای خود را انجام دهند، در هنگام فعالیت از وارد شدن فشار به تاندون‌ها جلوگیری کنند و اگر در جین فعالیت دچار درد غیر عادی شدند فعالیت خود را متوقف کنند.


ابن سینا می گوید:

1-آب خنك ناشتا بیمارتان می‌كند!

مصرف آب زیاد به‌صورت ناشتا اصلا توصیه نمی‌شود زیرا این كار می‌تواند اعضای اصلی بدن را دچار سوء‌مزاج كند. درمورد آب عقایدی به اشتباه وارد فرهنگ مردم شده كه حتی در پزشكی رایج هم تایید نشده است. برای مثال درمورد اینكه گفته می‌شود باید روزی 7 تا 10 لیوان آب بنوشیم، هیچ مقاله علمی در این خصوص وجود ندارد. طب سنتی به‌طور خاص معتقد است اگر آب به‌صورت ناشتا به‌خصوص خنك مصرف شود به اعصاب صدمه می‌زند و در درازمدت می‌تواند باعث بیماری‌هایی مثل پاركینسون و لرزش دست شود، بنابراین آب حتما باید هنگام صبح به‌صورت گرم نوشیده شود.

 

2-اگر صبح‌ها بی‌انرژی هستید ...

یكی دیگر از نوشیدنی‌های مناسب برای صبح مخلوط یك قاشق غذاخوری خاكشیر، نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند یا معادل آن شكر است. این شربت تقریبا برای تمام مزاج‌ها مناسب است، به‌خصوص برای افرادی كه شكم‌شان سخت كار می‌كند. بهتر است بدانید كه در طب سنتی یبوست، مادر تمام بیماری‌ها محسوب می‌شود، بنابراین مصرف این نوشیدنی‌ها هنگام صبح می‌تواند به سلامت كلی بدن كمك كند.

شربت زعفران، گلاب، آب و عسل یا شكر نیز یكی از نوشیدنی‌های مناسب صبحگاهی برای افرادی است كه انرژی كمی دارند، اما كسانی كه تپش قلب و نامنظمی ضربان قلب دارند نباید از این نوشیدنی استفاده كنند

.

 

3-خواب راحت با كدام خوراكی‌ها؟!

در وعده شب باید از خوراكی‌هایی استفاده كنیم كه بدن را به‌تدریج سرد كرده و برای خواب آماده می‌كنند. درمقابل، مصرف مواد غذایی تند و گرم مثل زنجبیل، دارچین و... می‌تواند باعث بی‌خوابی شود، بنابراین برای شام بهتر است از خوراكی‌هایی مثل پنیر، شیر گرم یا خنك، ماست به همراه كمی نعناع و نان استفاده كنیم. در وعده پس از شام هم می‌توانیم از عرقیات آرامبخش مثل عرق بهارنارنج یا عرق نسترن، دمكرده گیاه بادرنجبین یا دمكرده گیاه بابونه استفاده كنیم تا خواب آرامی داشته باشیم.

دمكرده گل‌گاو زبان هم آرامبخش است اما در بعضی افراد می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود. البته اگر همراه با سنبل‌الطیب، مقداری لیموی تازه یا لیمو عمانی مصرف شود، از فشارخون جلوگیری به‌عمل می‌آورد. با این حال افراد مبتلا به فشارخون بالا باید آن را با احتیاط مصرف كنند.



یک چهارم ماست اسید لاکتیک است، اسید لاکتیک چه کار می کنه؟

 ایجاد اسیدوز در بدن شما می کنه که دو قسمت بدن تان را فعال می کنه یکی ریه است که به نفس نفس می افتی که این هیدروژن را خارج کنه یکی هم کلیه تون فرسوده می شود تا این حالت اسیدی ماست را خارج کنه، خوب داخل مغز چه اشکالی ایجاد می شه؟ نورون های مغزی را فعالیتش را کم می کنه.و برای همین احساس خواب آلودگی به انسان دست میده که در اصل یک نوع عدم تعادل و مسموم شدن بدنه که ربطی به خواب طبیعی نداره ..

کلسیم موجود در شیر و ماست جذب نمی شوند! و بجاش بدن رو حسابی اسیدی میکنند که پیش زمینه بیماری هاست



خواص لوبیا:

لوبیا قرمز از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است و لوبیای سفید معتدل است

1)ادرار آور است و حجم ادرار را زیاد می كند

2)درمان كننده بیماریهای دستگاه ادراری است

3)سنگ كلیه را برطرف می كند

لوبیا

4)سینه و ریه را نرم می كند

5)آب را از بدن خارج می سازد

6)لوبیای سبز مقوی قلب است

7)نیروی جنسی را تحریك می كند

8)قاعده آور است

9)كلسترول خون را پائین می آورد

10)ضد سرطان است

طرز استفاده:

جوشانده :  مقدر 30 گرم لوبیای خشك را در یك لیتر آب جوش ریخته و بگذارید ده دقیقه بجوشد سپس آنرا صاف كرده و یك فنجان قبل از هر غذا بنوشید

لوبیای پخته : لوبیا را در آب ریخته و بجوشانید تا كاملا  پخته و نرم شود و بمقدر یك فنجان در روز بخورید برای جلوگیری از نفخ معده می توان لوبیا را با خردل ، زیتون و آبلیمو مصرف كرد .

سوپ لوبیا : از نظر داشتن مواد پروتئینی و الیاف بسیار مفید است . سوپ لوبیا را با جعفری و گشنیز و هویج بپزید .



نوشته شده در پنجشنبه 25 دی 1393 ساعت 11:05 ق.ظ توسط aj mn نظرات | |


آخرین مطالب
» جدید ترین خبر ها
» اربعین حسینی
» عکس غذای نذری امام حسین
» فینال تنیس روی میز المپیک2016
» نکات تغذیه ای
» اخبار جدید فناوری
» جودو کاران کوچک
» ماه شعبان
» نوروز95
» انتخابات7 اسفند
» شعر برای دهه ی فجر
» اخبار
» دانلود نرم افزار آنتی ویروس و دانلود منیجر
» امام رضا مداحی
» جدید ترین اخبار فناوری
» اخبار ایران و جهان
» آخرین اخبار ایران
» دانلود مداحی های محمود کریمی
» اخبار ایران
» اخبار تکنولوژی

Design By : RoozGozar.com