جهان یکه نگار

آنفلوانزا

تازه کردن چاپ
علوم طبیعت > علوم پزشکی (طب) > پزشکی > بیماریها
علوم طبیعت > علوم پزشکی (طب) > پزشکی > گوش و حلق و بینی
(cached)






آنفلوانزا عبارت‌ است‌ از یک‌ عفونت‌ تنفسی‌ مسری‌ و شایع‌ که‌ در اثر ویروس‌ ایجاد می‌شود. مدت‌ زمان‌ شروع‌ علایم‌ از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ 48-24 ساعت‌ است‌. سه‌ نوع‌ اصلی‌ ویروس‌ آنفلوانزا وجود دارد (A,B,C) ، اما این‌ ویروسها توانایی‌ جهش‌ به‌ انواع‌ گوناگونی‌ را دارند.

علائم بیماری

تب و لرز، سردرد، دردهای‌ عضلانی‌ از جمله‌ کمردرد، خستگی،‌ سرفه‌ (که ممکن است‌ با خلط‌ همراه‌ باشد.)، گلودرد، خشونت‌ صدا، آبریزش‌ از بینی از علایم‌ شایع‌ بیماری هستند. آنفلوانزا در تمام‌ سنین‌ به‌ غیر از دوران‌ شیرخوارگی‌ دیده‌ می‌شود. شیوع‌ ناگهانی‌ انواع‌ مختلف‌ آنفلوانزا تقریباً هر زمستان‌ رخ‌ می‌دهد و شدت‌ آنها متفاوت‌ است‌.

علل‌ بیماری

عفونت‌ با ویروسهای‌ دسته‌ میکسوویروسها. این‌ ویروس‌ها در اثر تماس‌ مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ (مثلاً استفاده‌ از لیوان‌ آلوده‌) گسترش‌ می‌یابند.

استرس‌، خستگی‌ شدید، تغذیه‌ نامناسب‌، وجود بیماری‌ اخیر که‌ موجب‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد.، بیماری‌ مزمن‌، خصوصاً بیماری‌ مزمن‌ قلبی‌ یا ریوی‌، حاملگی‌ (سه‌ ماه‌ سوم‌)، افرادی‌ که‌ در یک‌ محیط‌ نیمه‌ بسته‌ زندگی‌ می‌کنند.، سرکوب‌ ایمنی‌ ناشی‌ از دارو یا بیماری‌ و مکان‌های‌ شلوغ‌ به‌ هنگام‌ بروز همه‌گیری‌ از عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر هستند.

پیشگیری‌

  • حتی‌المقدور از خطرات‌ ذکر شده‌ در بالا پرهیز کنید.
  • اگر بالای‌ 65 سال‌ سن‌ دارید یا مبتلا به‌ بیماری‌ مزمن‌ قلبی‌ یا ریوی‌ هستید، سالانه‌ واکسن‌ آنفلوانزا دریافت‌ کنید. این‌ واکسن‌ تنها در برابر 2 یا 3 زیر نوع‌ به‌ خصوص‌ از آنفلوانزای‌ نوع‌ A حفاظت‌ ایجاد می‌کند.

  • از تماس‌ غیرضروری‌ با افرادی‌ که‌ دچار عفونت‌های‌ دستگاه‌ تنفسی‌فوقانی‌ به‌ هنگام‌ فصل‌ آنفلوانزا (زمستان‌) هستند خودداری‌ کنید.
  • استفاده‌ از داروی‌ آمانتادیس‌ برای‌ افراد پرخطر (که‌ واکسن‌ تزریق‌ نکرده‌ باشند) یا افرادی‌ که‌ نیازمند اقدامات‌ کنترلی‌ اضافه‌تری‌ هستند.

درمان

بهبود خود به‌ خودی‌ در عرض‌ 10-7 روز در صورتی‌ که‌ هیچ‌ عارضه‌ای‌ رخ‌ ندهد. اگر عارضه‌ای‌ رخ‌ دهد، درمان‌ با آنتی‌بیوتیک‌ معمولاً ضروری‌ است‌، و بهبود ممکن‌ است‌ 6-3 هفته‌ به‌ درازا انجامد. عفونت‌های‌ باکتریایی‌ از جمله‌ برونشیت‌ یا ذات‌الریه‌ از عوارض‌ احتمالی‌ بیماری است. این‌ عفونت‌ها ممکن‌ است‌ خصوصاً در افرادی‌ که‌ بیماری‌ مزمن‌ دارند یا افراد بالای‌ 65 سال‌ خطرناک‌ باشند.

  • برای‌ تخفیف‌ گرفتگی‌ بینی‌، غالباً با آب‌ گرم‌ یا سرد، چای‌ غلیظ‌ یا آب‌ نمک‌ قرقره‌ کنید.
  • برای‌ افزایش‌ رطوبت‌ هوا از یک‌ دستگاه‌ بخور خنک‌ استفاده‌ نمایید. رطوبت‌ کمک‌ می‌کند تا ترشحات‌ ریه‌ رقیق‌ و بنابراین‌ راحت‌تر تخلیه‌ شوند. درون‌ دستگاه‌ بخور خنک‌ دارو نگذارید، زیرا کمکی‌ نمی‌کند. دستگاه‌ را روزانه‌ تمیز کنید.
  • برای‌ جلوگیری‌ از سرایت‌ بیماری‌ به‌ دیگران‌، دستان‌ خود را مرتباً بشویید، خصوصاً پس‌ از فین‌ کردن‌ یا پیش‌ از دست‌ زدن‌ به‌ غذا یا مواد غذایی‌
  • روی‌ عضلاتی‌ که‌ دچار درد هستند کمپرس‌ گرم‌ یا صفحه‌ گرم‌کننده‌ بگذارید.

  • برای‌ ناراحتی‌ خفیف‌ می‌توان‌ از داروهایی‌ مثل‌ استامینوفن‌ ، شربت‌های‌ ضد سرفه‌، افشانه‌ها (اسپری‌های‌) بینی‌ یا ضد احتقان‌ها (رفع‌کننده‌ گرفتگی‌ بینی‌) استفاده‌ نمود.
  • آسپیرین‌ نخورید، زیرا در بعضی‌ از تحقیقات‌ مشخص‌ شده‌ است‌ که‌ بین‌ مصرف‌ آسپیرین‌ (خصوصاً در کودکان‌) به‌ هنگام‌ بروز یک‌ بیماری‌ ویروسی‌ و به‌ وجود آمدن‌ نشانگان‌ رای‌ ارتباط‌ وجود دارد. نشانگان‌ رای‌ یک‌ نوع‌ آنسفالیت‌ (التهاب‌ مغز) است‌.
  • می‌توان‌ از یک‌ دسته‌ داروهای‌ ضد ویروسی‌ در موارد شدید یا برای‌ کسانی‌ که‌ در معرض‌ بیشترین‌ خطر بروز عوارض‌ هستند استفاده‌ نمود.
  • بهترین‌ درمان‌ برای‌ آنفلوانزا استراحت‌ است‌. اگر وضعیت‌ سلامت‌ عمومی‌ شما خوب‌ باشد، استراحت‌ کمک‌ می‌کند تا بدنتان‌ با ویروس‌ به‌ خوبی‌ مبارزه‌ کند.

رژیم‌ غذایی

  • معمولاً اشتها به‌ هنگام‌ آنفلوانزا کم‌ می‌شود. شاید در ابتدا فقط‌ اشتها به‌ مایعات‌ داشته‌ باشید، سپس‌ پس‌ از مدتی‌ به‌ وعده‌های‌ غذایی‌ کوچک‌ حاوی‌ مواد نشاسته‌ای‌ بدون‌ ادویه‌ (نان‌ سوخاری‌، برنج‌ ، پوره ‌، غلات‌ پخته‌ شده‌، سیب‌زمینی‌ پخته‌) اشتها پیدا کنید.
  • روزانه‌ حداقل‌ 8 لیوان‌ آب‌ بنوشید (خصوصاً اگر تبتان‌ بالا باشد). نوشیدن‌ مایعات‌ بیشتر مثل‌ آب‌ میوه‌، چای‌ و نوشیدنی‌های‌ غیر گازدار نیز به‌ رقیق‌ شدن‌ ترشحات‌ کمک‌ می‌کنند.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

  • اگر یکی‌ از موارد زیر به‌ هنگام‌ درمان‌ رخ‌ دهند: ـ افزایش‌ تب‌ یا سرفه‌ ـ وجود خون‌ در خلط‌ ـ گوش‌ درد ـ تنگی‌ نفس‌ یا درد قفسه‌ سینه‌ ـ ترشحات‌ غلیظ‌ از بینی‌، سینوس‌ها یا گوش‌ها ـ درد سینوس‌ ـ درد یا سفتی‌ گردن‌

مباحث مرتبط با عنوان


 

سلامتی مجاری تنفسی وابسته به دریافت هوای فاقد میكروب و آلودگی است. بیش از 200 نوع ویروس شناخته شده است كه به دستگاه تنفسی فوقانی اثر گذاشته و باعث سرماخوردگی می‌شوند. در اغلب موارد سرماخوردگی‌ها خفیف بوده و به طور معمول برای حدود یك هفته باقی می‌مانند. آنفلوانزا نامی‌است كه به عفونت ویروسی بسیار شدید نسبت داده می‌شود و این عفونت نیز بر دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر می‌گذارند. نام آنفلوانزا از این باور قدیمی ‌منشاء می‌گیرد كه این بیماری را ناشی از تاثیرات ماوراالطبیعه می‌دانسته‌اند.

علایم سرماخوردگی به طور معمول دو تا سه روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می‌شود. شایع‌ترین علایم شامل: ‌گلودرد، گرفتگی و یا ریزش آب بینی، سرفه، عطسه و درد قسمت‌های دست و پاست. خستگی، ریزش آب از چشم‌ها و مشكلات خوابیدن نیز ممكن است رخ دهند. در صورتی كه علائم، بیش از یك هفته باقی بمانند و به همراه سردرد شدید، ضعف، از دست دادن اشتها و تهوع نیز باشند احتمال این كه بیماری به علت ویروس آنفلوانزا باشد بیشتر است. بروز تب نیز به طور معمول شایع است. باید توجه كرد كه در موارد عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، علت بیماری را نمی‌توان برطرف كرد و فقط درمان علائم امكان پذیر است.

به هنگام سرماخوردگی ‌استراحت زیاد، مصرف فراوان مایعات و قرقره كردن آب نمك ولرم به بهبود علائم كمك می‌كند. مصرف قرص‌های مسكن به رفع سردرد و كاهش تب كمك می‌كنند. تنها در مواردی كه به دنبال عفونت ویروسی،‌ عفونت باكتریایی نیز بروز می‌كند،‌ آنتی‌بیوتیك‌ها مفید واقع می‌شوند. كودكان، سالمندان، زنان باردار و افرا د دچار مشكلاتی از قبیل دیابت و بیماری‌های كلیوی به توصیه‌های پزشكی بیشتری نیاز دارند. گاهی اوقات، برای گروه سالمندان (در خطر) به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت، استفاده از واكسن توصیه می‌شود.

چه غذاهایی برای سرماخوردگی مفید هستند؟

برای این كه سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش كه مبارزه علیه ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا است، عمل كند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت كند.

از جمله منابع اصلی طبیعی تامین‌كننده ویتامین ث كه در درمان سرماخوردگی موثرند عبارت اند از:

ـ پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع كلم. دریافت زیاد و منظم ویتامین ث به كاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی كمك می‌كند.

ـ غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوب یكی از ویتامین‌های گروه ب به نام پانتوتنیك اسید هستند. كمبود پانتوتنیك اسید، سبب بروز عفونت‌های مكرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

ـ سیر دارای آهن، روی و آلیسین است كه سبب تقویت سیستم ایمنی و كمك به كاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.

ـ ماهی قباد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. همچنین تخم كتان،‌ دانه كدو حلوایی و روغن شاه‌دانه نیز از دیگر منابع خوب امگا 3 هستند.

ـ دانه كنجد، تخمه كدو حلوایی و آفتاب‌گردان منابع غنی اسیدهای چرب امگا 6 هستند. این اسید‌های چرب در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگی به سلول‌های دستگاه تنفسی كمك می‌كنند.

ـ جگر، انواع ماهی از جمله قزل‌آلا،‌ قباد و شاه ماهی، كره و تخم‌مرغ منابع ویتامین آ هستند. هویج، انبه، سیب‌زمینی،‌ زردآلو، كدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تامین‌كننده بتاكاروتن هستند كه در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شوند. عفونت‌های مكرر تنفسی در كودكان با كاهش ذخایر ویتامین آ مرتبط است. یك رژیم غذایی متنوع و مخلوط حاوی این غذاها، مواد كافی برای یك كودك در حال رشد را تامین می‌كند.

ـ ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار، تامین كننده پروتئین هستند. كمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

ـ گوشت، شیر، غلات و حبوبات تامین كننده ویتامین‌های ب‌ـ6 و پانتوتنیك اسید هستند كه برای تامین سلامتی سیستم ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردارند.

ـ غلات صبحانه (برشتوك)، نان و عصاره مخمر،‌ تامین كننده اسیدفولیك هستند كه برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. به علاوه چغندر، لوبیا چشم بلبلی و انواع كلم منابع خوب فولات (فرم طبیعی اسید فولیك) هستند.

ـ انواع صدف، گوشت‌های قرمز بدون چربی و غلات سبوس‌دار حاوی روی هستند. روی یك ماده معدنی مورد نیاز برای سیستم ایمنی است.

از چه غذاهایی پرهیز كنیم؟

غذاهای آماده بسته بندی شده و كنسروها از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی فقیر هستند. بنابراین به جای مصرف این نوع غذاها از انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغز‌ها و دانه‌ها استفاده كنید.

نكته:

استفاده از بخور برای رفع گرفتگی بینی كمك می‌كند. برای این كار، به مدت 10 دقیقه سر را بر روی بخارات یك ظرف آب در حال جوشیدن بگیرید. بهتر است دستمال یا حوله‌ای را روی سر بگذارید و این عمل را سه بار در روز تكرار كنید. می‌توان مقداری روغن منتول یا اوكالیپتوس به آب در حال تبخیر اضافه كنید تا عمل تنفس را تسهیل كند.

ـ مقدار زیادی مایعات مصرف كنید. در طول حملات شدید آنفلوانزا، بهتر است از مایعات مقوی و مغذی مثل انواع سوپ‌ها و آش‌ها به عنوان جایگزین وعده اصلی استفاده كنید. البته به شرطی كه تعادل صحیحی از انواع مواد مغذی را دارا باشد.

ـ تا جایی كه می‌توانید استراحت كنید. سیستم ایمنی برای تجدید قوا به استراحت نیاز دارد. عدم توجه به علائم یك عفونت ویروسی و سعی در ادامه كار و فعالیت در حین بیماری، مدت ابتلا را طولانی می‌سازد

 



آخرین مطالب
» جدید ترین خبر ها
» اربعین حسینی
» عکس غذای نذری امام حسین
» فینال تنیس روی میز المپیک2016
» نکات تغذیه ای
» اخبار جدید فناوری
» جودو کاران کوچک
» ماه شعبان
» نوروز95
» انتخابات7 اسفند
» شعر برای دهه ی فجر
» اخبار
» دانلود نرم افزار آنتی ویروس و دانلود منیجر
» امام رضا مداحی
» جدید ترین اخبار فناوری
» اخبار ایران و جهان
» آخرین اخبار ایران
» دانلود مداحی های محمود کریمی
» اخبار ایران
» اخبار تکنولوژی

Design By : RoozGozar.com